سفارش تبلیغ
صبا ویژن

شرایط و نحوه ی اخذ تابعیت کشور کانادا از طریق تولد

شرایط و نحوه ی اخذ تابعیت کشور کانادا از طریق تولد

شرایط و نحوه ی اخذ تابعیت کشور کانادا از طریق تولد  2018 ، قوانین جدید 2018 شرایط و نحوه ی اخذ تابعیت کشور کانادا از طریق تولد و شرایط اخذ پاسپورت کانادایی با تولد در کانادا را با هم بررسی می نماییم ، شاید شما هم از جمله کسانی باشید که قصد به دنیا آوردن فرزندتان را در کشور کانادا برای استفاده از مزایای تابعیتی  و شهروندی دارند آیا با مهاجرت به کانادا و تولد در کانادا و شرایط و نحوه ی اخذ تابعیت کشور کانادا از طریق تولد آشنا هستید؟ سوالی که میتواند برای هرکسی مطرح شود این است که آیا تولد فرزند در کانادا میتواند منتهی به اخذ تابعیت کشور کانادا گردد و چنانچه پاسخ مثبت است شرایط و نحوه ی اخذ تابعیت کشور کانادا از طریق تولد چیست؟ در این مقاله سعی شده که اطلاعات مختصری در ارتباط با مهاجرت به کانادا و شرایط و نحوه ی اخذ تابعیت کشور کانادا از طریق تولد ارایه گردد. لازم به ذکر است که این مقاله توسط مشاوران موسسه حقوقی ملک پور نوشته شده است.

ابتدا جا دارد به بررسی این نکته بپردازیم که اساسا تابعیت چیست:

تابعیت عبارت از رابطه ی سیاسی و معنوی است که شخصی را به دولت معینی مرتبط میسازد (نصیری،1383، ص26)”

بر اساس قوانین حقوق بین الملل خصوصی کشورهای جهان به محض تولد هر کودکی به ناچار تابعیت دولتی به او تحمیل می گردد و این یک قانون اجتماعی است.  به طور عمده این تحمیل تابعیت به دو شکل اتفاق می افتد یکی به طریق سیستم خون (Jus sanguinis) و دیگری از طریق سیستم خاک (Jus soil).

دکتر محمد نصیری در کتاب حقوق بین الملل خصوصی صفحه 30 به شکل مختصری این دو سیستم را تعریف کردند:

  1. سیستم خون- که ما آن را تابعیت نسبی می نامیم عبارت از سیستمی است که در آن تابعیت  از طریق نسب به طفل تحمیل میشود، یعنی طفل به محض تولد تابعیت پدر و مادرش را پیدا میکند (ص 30).
  2. سیستم خاک یا تابعیت ارضی- عبارت از طریقه ای است که به موجب آن تابعیت را از روی محل تولد شخص معلوم می نمایند، یعنی هر شخصی تابعیت ((کشور و محل تولد)) خود را دارد (ص 33).

در ضمن بنابر یک سنت قدیمی بین المللی “((کشتی در دریای آزاد تابع دولتی است که پرچم آنرا برافراشته است)) در حقیقت کشتی به منزله ی خاک آن مملکت تلقی میشود (همچنین است در مورد هواپیما). با این بیان مثلا اگر طفلی از والدین غیرمعلوم در دریای آزاد و ((در کشتی ایرانی)) به دنیا آید طبق قانون خاک تبعه ی دولت ایران است (نصیری، 1383 ص 33).”

و اما درمورد کشور کانادا سیستم مورد پذیرش  این کشور “سیستم  خاک” می باشد.
افراد زیادی وجود دارند که چنین می اندیشند که داشتن تابعیت کانادایی امتیاز خاصی محسوب میشود و به همین دلیل به این کشور مهاجرت می کنند. اما تابعیت یا شهروندی (citizenship) در کشور کانادا به دو شاخه تابعیت به واسطه تولد و یا پدر و مادرکه اصطلاحا born citizenship))  نامیده میشود  و تابعیت حاصل از موارد دیگر یا همان  (naturalized citizenship) تقسیم می شود ، به طور کلی با توجه به قانون تابعیت کانادا یا همان (Act of citizenship مصوب 1977 کسی که یکی از شرایط زیررا داشته باشد به طور عمومی شهروند و تابع کانادا محسوب می گردد:

  1. در داخل خاک کانادا به دنیا آمده باشد .
  2. اگر خارج از خاک کانادا به دنیا آمده باشد اما از طریقی مانند پناهندگی یا مهاجرت مقیم کانادا شده باشد و در ادامه با قوانین موجود (naturalized)به شهروندی کانادا رسیده باشد .
  3. در خارج از خاک کانادا متولد شده باشد اما لااقل یکی از پدر و مادر او شهروند و تابع کانادا باشد .

بنابراین مطابق با قانون قدیم این کشور هر کودکی که در خاک کانادا از سال 1947 به بعد به دنیا می آمد اتوماتیک خارج از موقعیت و تابعیت والدینش کانادایی محسوب می شد، حتی اگر والدینش غیر قانونی در کانادا زندگی می کردند و یا توریست بودند. تنها استثنایی که در این مورد وجود دارد فرزندان دیپلمات‌های کشورهای خارجی هستند که حتی آن‌ها با تولد در خاک کانادا قادر به تحصیل تابعیت کانادا نمی‌باشند.
اما نکته ی بسیار مهم و قابل تامل در مقاله ی حاضر توجه به تصویب قانون جدید تابعیت کانادا موسوم به C-24 می باشد که در واقع موجب ایجاد ابهامات و سوالاتی نیز شده است.

در رابطه با قسمت اول بر اساس مصوبه جدید قانون کانادا افرادی که در کانادا متولد می شوند اما هیچ کدام از پدر و مادرشان شهروند کانادا (کانادایی) و یا مقیم کانادا نباشند و یا اینکه یکی از پدر یا مادرشان برای ماموریت دیپلمات به کانادا آمده باشد علی رغم  تولد در خاک کانادا ، کانادایی محسوب نمی شود.

و درپایان اشاره به این نکته بسیار حایز اهمیت است که دارا بودن تابعیت کانادایی فرزند شما هیچ حق و حقوقی را برای شما به عنوان پدر و مادر ایجاد نخواهد کرد مگر اینکه شما شهروند کانادا باشید به عبارت دیگر اگر شما یک فرد خارجی باشید و فرزند شما در کانادا به دنیا بیاید شما نه مقیم دائم کانادا محسوب می شوید و نه تابع کانادا .

در این مقاله سعی بر این بود تا راههای اخذ تابعیت کشورکانادا از طریق تولد مورد بررسی قرار بگیرد. در همین راستا با توجه به پیچیدگی های موجود این امر شرایط و نحوه ی اخذ تابعیت کشور کانادا از طریق تولد شما متقاضیان گرامی می توانید با موسسه حقوقی ملک پور در ارتباط باشید. موسسه حقوقی ملک پور با سالها سابقه در امر حقوق بین الملل و تحقیق و پژوهش در امر قوانین مهاجرت آماده خدمت رسانی به شما متقاضیان و هموطنان گرامی می باشد و با داشتن مشاوران زبده و کارآمد در باب اخذ اقامت از طریق تولد در تمام کشورهای دنیا مشاوره های حقوقی مفید و کاملی را به شما ارائه می دهد. شما برای اطلاع از شرایط مختلف در مورد اخذ اقامت از طریق تولد در کشور کانادا و مهاجرت به کانادا و تولد در کانادا می توانید از طریق تلفن با مشاورین و وکلای با تجربه موسسه حقوقی ملک پور در دفتر مرکزی ما در وین و یا دفاتر همکار مستقل در ایران مشاوره رایگان دریافت نمایید و همچنین می توانید به صورت حضوری از مشاوره وکلای موسسه حقوقی ملک پور بهره مند گردید.




ادامه مطلب

[ یکشنبه 96/12/20 ] [ 1:39 عصر ] [ mie ]