سفارش تبلیغ
صبا ویژن

اخذ تابعیت آلمان از طریق پناهندگی

اخذ تابعیت آلمان از طریق پناهندگی

مقاله فوق در خصوص اخذ تابعیت آلمان از طریق پناهندگی ، تنظیم شده است . اخذ تابعیت آلمان از طریق پناهندگی در سال 2018  تحت چه شرایطی ممکن است ؟ آیاتابعیت از طریق پناهندگی راه قانونی در مهاجرت به شمار می رود ؟ آیا قوانینی وضع گردیده است که حقوقی را برای پناهندگان در کشور آلمان در نظر گرفته باشد ؟ در حال حاضر پناهندگان در کشور آلمان  از چه وضعیتی برخوردار می باشند ؟ دولت آلمان ، چه حقوقی را برای پناهندگان در نظر گرفته است؟

یکی از طرق اخذ تابعیت آلمان از طریق پناهندگی که مهاجران به آن روی می آورند، راه پناهندگی می باشد. متاسفانه بسیاری از متقاضیان مهاجرت بدون در نظر گرفتن اینکه این راه غیر قانونی می باشد از طریق روش فوق اقدام می نمایند . همانطور که مستحضر می باشید پروسه مهاجرت عمل حقوقی و قانونی محسوب می شود، لیکن طریق پناهندگی  راهی قانونی و مورد تائید نمی باشد .


Video

کنوانسیون پناهندگی مصوب 1951 ژنو ، شرایطی را برای مهاجران اعلام نموده است .درکنوانسیون اعلام شده است که ؛ اشخاصی که در جامعه خودشان شدیدا در معرض شکنجه و عذاب و آزار و اذیت هستند می توانند عضو کنوانسیون فوق برای پناهندگی شوند و آزادانه به زندگی شان ادامه دهند . کنوانسیون پناهندگی ژنو ، صرفنظر از محدودیت های زمانی و جغرافیایی در چهارچوب جهانی و بین المللی قرار گرفته است. در ماده یک کنوانسیون پناهندگی ، واژه پناهنده تعریف شده است و اعلام شده است که پناهنده شخصی است که در کشور خود به دلایلی همچون ؛ نژاد ، مذهب ، ملیت ، عقاید سیاسی و تعلق به گروه اجتماعی خاصی مورد آزار و اذیت قرار می گیرد . کشور آلمان  نیز من جمله کشورهای عضو کنوانسیون می باشند و امکاناتی را برای پناهندگان مقرر نموده است . طبق مفاد کنوانسیون ژنو ، پناهنده باید حقوقی مثل جای خواب ، حق داشتن غذا و خوراک کافی ، محل سکونت ، مدرک پاس برای سفر دارا باشد. درخواست پناهندگی توسط پناهنده در فرم تکمیل می شود ، به نام اسل آی ام و فرم رفیوجی . پناهنده ابتدا بایستی به اداره پلیس مراجعه نماید و اعلام نماید که امکان اینکه به کشورش برگردد را ندارد . اداره پلیس فرم پناهندگی را به او می دهد تا دلایل و درخواست خود را بیان نماید. شخص با فرم درخواست پناهندگی فوق به دادگاه مراجعه خواهد نمود و دادگاه کشور فوق وقت را به ابلاغ می نماید. دادگاه کشور فوق با توجه به درخواست و دلایل پناهنده تشخیص خواهد داد که آیا این شخص شرایط پناهندگی را دارد و یا خیر ؟

 

پناهندگی و سیاست پناهندگی در آلمان

در قانون اساسی کشور آلمان در ماده 16A  ، در خصوص اذیت و آزار قربانیان پناهندگی اشاره شده است. لذا دولت آلمان مطابق با قانون پناهندگی ( ASAYLVFG ( در خصوص پناهندگان تصمیم می گیرد و اداره می شود. پناهجویانی که بدون اجازه اقامت وارد خاک آلمان می شوند و یا با اجازاه وارد خاک کشور آلمان می شوند و تصمیم به اخذ تابعیت آلمان از طریق پناهندگی در این کشور می گیرند ، به نزدیکترین مرکز پذیرش پناهندگان از سوی دولت انتقال داده خواهند شد.

روند پناهندگی در آلمان

پس از درخواست اخذ تابعیت آلمان از طریق پناهندگی ، به شعبه مسئول اداره فدرال مهاجرت و پناهندگی ( BAMF ) ، جهت بررسی پرونده پناهنده ابتدائا جمهوری فدرال آلمان یک گواهینامه ای به پناهندگان آلمانی اعطا ء می نماید. کارمندان ( BAMF ) ، سوالاتی خصوصی مربوط به پناهجویان را در ضمن مصاحبه می پرسند و ضمن اینکه مصاحبه فوق ثبت می شود و به زبان خود پناهجو است و یک نسخه کپی هم به پناهجو می دهند و اگر درخواست پناهندگی پذیرفته شود ، افرادی که با پناهندگی شان موافقت شده اجازه اقامت موقت در وضعیتی مشابه با یک تبعه آلمانی ، در سیستم بیمه اجتماعی قرار خواهند گرفت.

بنابراین BAMF  در دوره فوق در خصوص روند پناهندگی در آلمان ، مثل منافع کودکان پناهنده ، رفاه اجتماعی ، دوره های زبان و اینکه آیا زمینه ایی برای ممنوعیت اخراج پناهندگان وجود دارد یا خیر اشاره می نماید.

لازم به ذکر است که بیش از 476000 برنامه های کاربردی برای پناهجویان در سال 2015 در آلمان و ورود بیش از یک میلیون پناهنده به این کشور اعلام شده است. و طبق اخبار جدید دولت آلمان اعلام  کرده است که شمار پناهندگان و ورود به آلمان از طریق کشور اتریش هفت برابر با سیاست های جدید کشور آلمان کاهش یافته است.

در حال حاضر اکثر پناهجویانی که به کشور آلمان وارد می شوند شامل اتباع دولت های خارجی اعم از افغانستان ، سوریه ، عراق ، تعدادی از اتباع ناحیه غرب بالکان می باشند که به صورت پناهندگی سیاسی وارد خاک آلمان می شوند.

به طور معمول ، از زمانی که درخواست پناهندگی به اداره آلمان ارائه می ود و تا زمانی که دادگاه در مورد پرونده پناهندگی اقدام به صدور دادنامه نهایی می نماید ، حدودا هفت ماه زمان می برد ، البته باید این نکته را نیز مد نظر قرار داد که پرونده پناهندگی اتباع کشورهای مختلف و با موضوعات مختلف ، در زمان رسیدگی درخواست و دادگاه تاثیر  خواهد داشت.

کشور آلمان در حال حاضر نسبت به کشورهای دیگر اتحادیه اروپا پناهجویان بیشتری را می پذیرد. یکی ازمواردی که در خصوص پناهندگان آلمانی می توان اشاره نمود این است که پناهندگان از وضعیت بسیار نامطلوبی در کشور فوق برخوردارند، چراکه از نظر حقوقی و روحی و جسمی در سطح بسیار پایینی قرار دارند به همین دلیل دولت آلمان در بعضی از شهرهای خود مراکزی را تحت عنوان مراکز مشاوره حقوقی و اجتماعی برای تابعان خارجی فراهم نموده است .وضعیت پناهندگان در کمپ هایپناهندگی در سطح بسیار پایینی قرار دارد، چراکه در این کمپ های پناهندگی افراد با ملیت و زبان های گوناگون از کشورهای مختلف دنیا هستند. پناهجویان و فرزندان آن ها از امکانات بسیار پایینی برخوردارند. در این مسیر آنها حق ترک محدوده معینه توسط دولت آلمان را نخواهند داشت و بیماری ها خطرات زیادی پناهجویان را تهدید می نماید. دولت آلمان تغییراتی را در قوانین برای پناهجویان مقرر کرده است من جمله اینکه پناهجویانی که سه سال از اقامتشان در کمپ های کشور آلمان می گذرد، می توانند به جای دیگری از کشور بروند و در واقع آزاد در رفت و آمد می باشند. البته لازم به ذکر است که باز در همین مسیر نیز مشکلاتی از قبیل هزینه اجاره و تهیه جایی برای زندگی و اینکه اقامتشان در آن کشور دقیقا مشخص نمی باشد مطرح می شود.

لذا با توجه به مسائل فوق می توان اشاره کرد ، که پناهندگی راه صحیحی برای پناهندگان  در مهاجرت به شمار نمی رود چراکه عواقب و خطراتی پناهجویان را تهدید می نماید و علاقه مندان و متقاضیان مهاجرت بایستی با مشاوره با موسسات حقوقی معتبر و وکلای قانونی مشورت نموده و راه قانونی متناسب با شرایط شان را برگزینند. شما متقاضیان عزیز می توانید با کارشناسان مؤسسه حقوقی ملکپور در وین و یا دفاتر همکار ما در ایران و بلاروس تماس بگیرید و از راههای قانونی مهاجرت به طور کامل آگاه شوید.





ادامه مطلب

[ شنبه 96/10/30 ] [ 7:0 عصر ] [ mie ]